Tehnica inseminării

.Inseminarea artificială este o tehnică ce presupune utilizarea unor instrumente speciale: macroscopul, butelia de dioxid de carbon, lampa cu lumină rece, penseta, aparatul de inseminare și alte accesorii mici.

.Macroscopul este un aparat optic asemănător microscopului însă cu o putere de mărire mult mai mică decât acesta, folosit pentru a avea o vizibiliate mai bună în timpul inseminării.

macroscopPoate avea un singur vizor sau poate fi binocular, cu două vizoare pentru cei doi ochi. Acestea sunt recomandate deoarece la examinare ambii ochi rămân deschiși, fiind astfel foarte comod pentru inseminator să lucreze cu aparatul de inseminare. Acesta trebuie ținut sub macroscop și puțin în lateral, de aceea macroscopul trebuie să fie așezat pe o tijă care să-i permită să se ridice la înălțimea cerută.

Opțional poate fi dotat, ca și în imagine, cu o cameră video care transmite semnalul la un monitor, întreaga operațiune de inseminare putând fi urmărită de la acest monitor sau înregistrată pe suport cd sau dvd.

.Butelia de dioxid de carbon este o butelie de oțel ce conține dioxid de carbon necesar „adormirii” mătcilor supuse intervenției de inseminare.

tub coSe folosește dioxidul de carbon deoarece acesta are un efect asupra mătcilor de amorțire, de pierdere a cunoștinței, astfel mătcile sunt docile în timpul intervenției, liniștite și permit astfel introducerea fără probleme a acului siringii de inseminare în vagin. Presiunea dioxidului de carbon care intră în tubul în care este fixată matca trebuie să fie constantă și cantitate de CO2 bine dozată, o cantitate de dioxid de carbon prea mare administrată mătcii dintr-o dată putând avea efecte negative, de durată.

De aceea buteliile de CO2 folosite la inseminare sunt, în general, de dimensiuni mici (nu este necesar prea mult gaz), și sunt prevăzute cu regulator de presiune.

Cantitatea de bioxid ce iese din tub poate fi verificată într-un vas cu apă, frecvența de formare a bulelor în apă fiind un indicator empiric, dar eficace, al debitului de CO2 expulzat.

.Lampa cu lumină rece este o lampă care luminează fară a emite căldură, deci fără a emite raze infraroșii.

lampă cu lumină receLumina este rece deoarece toată radiația termică s-a filtrat în interiorul acestei lămpi. Pentru inseminare este importantă folosirea acestui tip de lumină deoarece fasciculele de lumină rece emise de lampă oferă o vizibilitate bună a abdomenului mătcii și împiedică regina să nu se încălzească atât timp cât durează intervenția, deci o protejează de căldura excesivă emisă de sursele de iluminat comune. Dacă s-ar folosi aceste surse standard, căldura emisă de acestea ar ridica temperatura mătcii, ar neliniști-o și ar face astfel să se miște, chiar și inconștient. Procedura de inseminare s-ar desfășura, în aceste condiții, foarte greu, ar fi aproape imposibil de lucrat.

.Penseta este un instrument folosit pentru prinderea acului. Prin tragerea acestuia către marginile laterale ale abdomenului se expune vaginul, locul de inserție al siringii.

pensetăAbdomenul se poate menține apoi deschis, la capătul său distal, prin utilizarea cârligelor aflate în dotarea aparatului de inseminare. Penseta mai este utilă în prinderea, manipularea și aplicarea plăcuțelor cu numere pe toracele mătcilor inseminate.

.Aparatul de inseminare este principalul instrument folosit în inseminarea artificială a mătcilor și constă din mai multe piese, diferite în funcție de modelul aparatului. Pe piață există mai multe tipuri de aparate de inseminare, toate se bazează pe aceleași principii de funcționare, folosirea unui tip sau altul depinzând de preferința practicianului.

Latslaw instrumentartificial insemination instrumentSwienty instrument

Aparatul de inseminare este compus dintr-un sistem de contenționare a mătcii format dintr-un cârlig sau două, în funcție de aparat, o siringă ce conține lichidul seminal colectat de la trântori și un sistem mecanic de ghidare al siringii în poziția dorită.

.Alte accesorii folosite în inseminare sunt soluția salină folosită la pomparea lichidului seminal prin siringă, vaselină albă pentru sigilarea tuburilor cu spermă, șervețele umede.
.Procedura de inseminare se desfășoară pe mai multe faze. Acestea sunt:

1. Pregătirea mătcilor virgine pentru inseminare. La câteva zile de la eclozionare mătcile se pun în izolator pentru a preveni ieșirea acestora la împerechere.

2. Colectarea spermei de la trântori, folosind în acest scop siringa din dotarea aparatului de inseminare. Materialul seminal poate fi păstrat fără a-și pierde viabilitatea timp de o săptămână, la temperatura camerei.

3. Imobilizarea și fixarea mătcii în piesa rotundă a aparatului de inseminat, cu capul în jos, înspre sursa de dioxid de carbon.

4. Gazarea cu CO2 și adormirea mătcii.

5. Fixarea și introducerea acului de sticlă al siringii în vaginul mătcii, circa 1-2mm.

6. Introducerea în matcă, prin acționarea mecanismului cu care este dotată siringa, a aprox. 6microlitri de material seminal.

7. Retragerea acului.

8. Luarea mătcii din piesa rotundă a aparatului și marcarea acesteia prin aplicarea unei plăcuțe cu număr sau tăierea pătrimii superioare a unei aripi.

9. Introducerea mătcii în cușcă și observarea trezirii.

10. Introducerea cutiuței în care se află matca într-un nucleu în vederea eliberării mătcii de către albinele lucrătoare.